söndag 10 februari 2013

Varför gör ni så här Coop

Publicerad i Ystads Allehanda den 5 februari, 2013

För 4 år sedan blev hustrun och jag förbannade. Det var när Coop slängde ut den skånska mjölken och fyllde hyllorna med billigare mjölk från Arla.

Det resulterade i en av landets första stora Facebook-protester. Konsumenter demonstrerade utanför butiker och rev sina med-mera kort i protest och mjölkupproret var ett faktum. Coop och de andra dagligvarukedjorna blev tagna på sängen och förstod ingenting. De hade nämligen bilden av att konsumenterna bara ville ha låga priser. Till vilket pris som helst.
Men konsumenterna talade med plånboken och Coop och de andra fick lära sig ett och annat om sina kunder. Till exempel att kunderna bryr sig om bönder.
Eller...?
Nu visar det sig att de inte lärt sig ett dugg. I veckan dök det upp reklamskyltar i butiker där man glatt förklarar att en storkonsumerande familj kan spara tusenlappar på att köpa Coops egen mjölk från Dalarnaistället för den från Skåne. Är det då inte OK att kunden får välja? Billigt från Dalarna, eller dyrare från hembygden.

Inget konstigt väl?
Jo. Det konstiga, och skrämmande, är att man inte förstått hur mycket den svenska bonden faktiskt betyder för kunderna. Oavsett om bonden är från Dalarna eller Skåne.
Man har inte heller förstått att kunderna inte är dumma i huvudet.
Mjölk är kanske ett av de mest prisvärda livsmedel som finns. Priset är betydligt lägre än för sockervatten med färgämne. Ändå väljer Coop just mjölken för priskrig. Varför?
När Företag A skapar prispress på ett baslivsmedel så gör man bara en enda sak - man förvandlar det till en lågvärdesprodukt. Företag B måste följa med ner, och sedan måste Företag A sänka en gång till. Prispress föder bara kostnadspress. Och den kostnadspressen går i slutänden alltid ut över människor och djur i lantbruket. I synnerhet när det gäller baslivsmedel.
Till skillnad från vanliga företag så kan inte bönderna berätta vad de vill ha betalt och förhandla om detta med olika köpare. Det är den som köper som bestämmer vad de betalar. Om den summan går upp eller ner vet bönderna aldrig. Det enda de vet är att djuren ska ha mat och att lånen ska betalas.
Att skapa priskrig på mjölk med egna varumärken är riskfritt för handeln. Med egna varumärken så vet de att det bara är att sänka och sänka, och bönderna har inga andra val än att acceptera eller gå i konkurs.
Hur många av er som läser detta hade accepterat ett jobb där det fanns en enda arbetsgivare, och denna ensam bestämmer vad ditt jobb är värt?
Men jag tror att folk börjar bli klokare. Man har sett konsekvenserna av att bara fokusera på priser. Inom mat såväl som inom offentliga upphandlingar av vård eller färdtjänst.
Vi blir upprörda när storföretag pressar arbetarlöner i Bangladesh. Vi talar oss varma för Fairtrade-producerade bananer och kaffe. Men när dagligvaruhandeln driver svenska bönder mot ruinens brant i prispressens namn, så heter det bara marknadsekonomi.
En dag kanske jag förstår varför det är så.
Och kanske jag då också förstår varför LRF och de andra organisationerna inte säger ett ord om saken.

Inga kommentarer: