lördag 4 juli 2009

Hälsoval Skåne - ett skämt som tydligen är allvar


Region Skåne (det kan man säga är landstinget här nere) har laddat massor av energi på något de kallar "Hälsoval Skåne".
Efter att dussintals människor (med titlar som är så fina att om de suttit på någon i det privata näringslivet så hade personen i fråga inte pallat ha dem på sitt visitkort) har suttit i långa möten i långeliga tider så har man kommit fram till ett helt unikt och nytt system.

Wow!

Numera kan du säga vilken "vårdenhet" du vill gå till när du är sjuk.
Och - de kan inte neka dig vård.

Det är nu det framstår hur korkad jag är.
Jag har under mina 46 år trott att det alltid varit så.

Jag är sjuk, jag går till vårdcentral eller sjukhus - jag blir (förhoppningsvis) behandlad.

Vad är nytt?

I början av 90-talet kom något som hette "Familjeläkarreformen" tror jag.
Man skulle lista sig hos en doktor och sedan skulle man alltid få träffa denne - om man ville.

Kruxet var väl bara att doktorn i fråga sällan stannade så länge på ett ställe att man lyckades träffa samma person fler än en gång.

Nu är systemet borta och ett nytt är infört. En reklambyrå i Malmö har räddats från finanskrisen genom att få göra en kampanj med strumpor (á la Staffan Westerberg) som ska förklara storheten i systemet.

Strumpor ska få oss att använda fötterna - Skåne - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Shared via AddThis

Jag fattar nada!

Jag ska välja "vårdenhet" utifrån den utförliga information som ges.
Det vill säga: Adress, telefon, öppettider och website.

YESS!

Men i den civiliserade delen av världen ( t ex England och Frankrike) har man insett att det inte är ett "bolag" man vill ha. Utan en person. En doktor. En GP som man säger i England.
En person som kan dig, din familj, dina krämpor och så vidare.
Anledningen till att någon vill välja enhet A istället för enhet B är i de flesta fall för att man gillar/känner/har förtroende för en doktor på stället i fråga,
Observera nu att information om just vilka läkare som finns INTE framgår av den info som ges.

Det finns inte heller något betygssystem eller liknande där kunder kan säga "Bra vårdcentral med sköna stolar i väntrummet och korta väntetider".
Eller "bra doktor som gav sig tid att lyssna".

Bara adress, telefonnummer.

Man har skapat ett fantastiskt spel för gallerierna som kostat massor med tid för massor av administratörer. Lite som PPM.
Man ska välja. Men har ingen aning om vad - eller varför.

Jag är som sagt var snart 46. Jag, min fru eller mina barn har aldrig haft en "min doktor". De brukar nämligen bara stanna sådär ett år på varje ställe.
Ge mig ett system där man knyts till en läkare. Där jag får reda på när läkaren flyttar och kan välja att följa med.

Det är en person som ger vård. Som ger en upplevelse.
Aldrig en byggnad eller en organisation.
Så låt oss då för jösse namn få välja en sådan.

Inga kommentarer: