fredag 20 mars 2009

The Capital of Scandinavia....?

Varje gång jag kör till Stockholm från Skåne - och det sker ganska ofta - så möts jag av en ljusskylt med texten "Stockholm - The Capital of Scandinavia".
Läste nu att byrån Gyro som hittat på det "kaxiga påståendet" fått förnyat förtroende.

Jag är född i Stockholm.
Jag gillar Stockholm på vissa plan.
Men Stockholm har - vilket alla utanför staden vet - ett imageproblem i Skandinavien.
Göteborgarna har aldrig gjort ngt hemlighet av vad dom tycker.
Inte heller Dalmasar eller Norrlänningar

Och även i Skåne skulle jag vilja säga att många rent av tycker väldigt illa om vår huvudstad.
Inte för att den skulle vara ful, eller för att Stockholmare är elaka.
Utan för att allt i vårt land är så centrerat dit.
Alla nyhetssändningar frågar folk på Drottninggatan när man ska "pejla läget bland folket".
En föreställning på Dramaten är nationell toppnyhet.
En ankfödsel på Skansen likaså.
För att inte tala om hur viktigt det är att ett band (som 2 veckor tidigare spelade i Köpenhamn inför 10.000 tals svenskar) står på scen på Stockholms Stadion.

Väldigt många svenskar har egentligen inte alls någon relation till staden.
Vi har ju som folk inte någon nationell kärlek för vår huvudstad som i till exempel Frankrike.

Efter Öresundsbrons tillkomst går det för en stor del av Sveriges befolkning snabbare att ta sig till Köpenhamn än till Stockholm. Kastrup är den naturliga flygplatsen för väldigt många svenskar. Och ska man ha ett gemensamt huvudkontor för Skandinavien är Malmö/Köpenhamn ett logiskt val med fler människor, mer flygförbindelser och betydligt närmare till allt. Utom Ryssland och Helsingfors.

Att då tala om sig själv som "The Capital of Scandinavia" är säkert bra när man ska promota sig utanför Skandinavien. Kaxigt och så.

Men inom Skandinavien blir ju folk bara förbannade.

När jag kollade senast så var det ytterst få bilar på E4 söderifrån som kom från länder utanför Skandinavien.
Men väldigt många från södra Sverige.
De möts då av en "Välkommen" skylt som gör folk sura och spär på alla tänkbara fördomar man kan ha om självgodhet och inskränkta tankar.

Det finns säkert en poäng med detta. Men jag har missat den.
Kul om ngn från Stockholm Business Region eller Gyro råkar Googla sig hit och svarar...

Förresten - är det någon som sett skyltarna på Arlanda Utrikes.
(Jag hamnade där när ett plan från Paris till Köpenhamn var inställt). En massa svenskar säger "Welcome to my hometown". En av dessa är Per Gessle. Men han bor väl i Halmstad.
17 mil från Kastrup. Flyger han verkligen från Arlanda när han ska ut i världen?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Stockholm är Nordens största stad. Det kan ju vara en av orsakerna till att den kallas "Capital of Scandinavia". Att det är mycket nationell fokus på Stockholmsområdet är kanske inte så konstigt med tanke på att det är den befolkningstätaste delen av vårt land, med nästan 12 miljoner invånare.
Att en konsert får mer fokus i svensk media då de spelar på svensk mark än på dansk, det måste du väl ändå förstå?
Och vad det gäller Per Gessle, så kommer han mycket riktigt från Halmstad, men bor i Stockholm sedan många år tillbaka.

Anonym sa...

2 miljoner ska det vara, inte 12 ;)

Genberg sa...

Hej Ville!
Den kallas ju bara för detta i just Stockholm. ..
Och det använda begreppet spär på så många fördomar om Stockholm och stockholmare. Och får människor som mig själv att leta argument till varför det INTE är så.
Det är synd. För Stockholm är en fin stad på många sätt.

Jag vill inte göra detta till en "pissing contest". Men vilket LAND något ligger i är ju oväsentligt idag. Det är numera regionen som räknas. Det som jag tror skapar konflikten mellan Skåne och Stockholm är att många i Stockholm ser det hela ur ett nationellt perspektiv. Medan Skåningarna tänker regionalt. Med det kruxet att det går en nationsgräns mitt i regionen.

Om vi ska tala fakta så är Köpenhamn en betydligt mer besökt stad. Kolla t ex på flygtrafiken. Kastrup har ca 50% fler utrikes passagerare än Arlanda. Öresundsregionen har ca 2,5 miljoner invånare.
Allt fler multisar väljer att bara ha ett HK i Skandinavien och då blir det naturligt nog i Köpenhamn (inte minst för att man har fast växelkurs och väldigt svagt anställningsskydd).
Stora utländska media gör nästan alltid sina Skandinavienjobb i Köpenhamn. Och i tidningar som Monocle är Köpenhamn alltid med på alla listor.

Jag tycker bara att det är på tiden att man inser att även Sverige håller på att luckras upp. Att "riket" inte är en lika självklar del av någons identitet som det varit.

Vad gäller Gessle så vet jag att han har en stor lägenhet på Östermalm vid sidan av huset i Halmstad.
Jag kan dock inte med exakthet sägga var han och familjen tillbringar mest tid. Så vi får väl kalla den biten oavgjord...

pissnisse sa...

Nu är ju detta en ickefråga, Köpenhamn är ju inte ens med i samma liga.

Till Skandinavien räknas Sverige, Norge och nordvästra delarna av Finland.

Så med denna vetskap kan du sluta irritera dig;-)

Mvh
Pissnisse, en stolt skåning i Sthlm

Anonym sa...

Nu är det ju så att Finland formellt sett inte räknas till Skandinavien utan till de nordiska länderna, även om de väldigt gärna vill. Du har rätt i vad som räknas in i den Skandinaviska halvön , se t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Skandinavien , men i kulturell bemärkelse räknas Sverige, Norge och Danmark till Skandinavien och inte Finland.

Anonym sa...

Jag har alla gånger jag kört förbi denna skylt häpnat och skrattat i mjugg för uttalandet. Dream on, tänker jag. Visst, om man begränsar Skandinavien till Norge och Sverige, dvs Skandinaviska halvön, kanske det. Men i jämförelse med CPH, nja.
Att vilja men inte kunna.
Hälsn Ingela
Smålänning, boende i 08, bott i Örestad.

Anonym sa...

Svenskarna måste väl blåsa upp sig (de har ju för övrigt en inspirationskälla i "mellandoggen" Calle Bildt), eftersom Sverige ligger sist, med råge, i den skandinaviska välståndstabellen.

Sofiab sa...

Det är en jättefånig slogan tycker jag. Dags att vi byter?